Işın Çelebi


 

(15 EYLÜL 1950, Karaman)

I. EĞİTİM

1973’te ODTÜ Mühendislik Fakültesi’nden mezun oldu. 1975’te İTÜ Metalurji Mühendisliği’nden Yüksek Mühendis unvanını aldı. Ankara Üniversitesi Siyasal Bilgiler Fakültesinin Mühendislik ve Fen Bilimleri eğitimi alan insanlara, iktisat biliminde uzmanlaşma alanı veren sınavı kazanarak iktisat yüksek lisansını tamamladı. 1990’da ‘’Dışa Açık Büyüme ve Türkiye’’ konulu çalışmasıyla Doktor unvanını aldı. Eylül 2014’te ‘’Makro İktisat’’ alanında doçentlik unvanını aldı.

II. ÜLKE GÖREVİ

1987 yılında siyasete girdi ve dört dönem İzmir milletvekilliği yaptı. 21 Aralık 1987’de Özal’ın başbakanlığında kurulan 46.hükümette ve sonrasında üç yıl (1989-1991), 30 Haziran 1997’de kurulan 55.Hükümette iki yıl ( 1997-1998 ) Ekonomiden Sorumlu Devlet Bakanı olarak görev yaptı. Türkiye’nin dış ekonomik ilişkilerini yürüttü.  Bu dönemlerde Para Kredi Kurulu’na başkanlık, Anayasa Komisyonu ve Plan ve Bütçe Komisyonu’nda ise üyelik yapmıştır. Eximbank’ın kuruluşunu organize etmiştir.

III.ÖĞRETİM ÜYELİĞİ SÜRECİ

İzmir Ekonomi Üniversitesi: Stratejik Yönetim,

Galatasaray Üniversitesi: Para Politikası,

Altınbaş Üniversitesi (2017 Eylül): Ekonomik Büyüme ve Kalkınma, Sürdürülebilir Kalkınma Hedefleri, Stratejik Yönetim ve Değişim

Türk Alman Üniversitesi: Avrupa Birliği ve Globalleşme derslerini vermiştir.

IV. İŞ HAYATI

  • 1978-1982 yılları arasında Devlet Planlama Teşkilatı’nda uzman ve grup başkanı olarak görev yaptı. 

  • 1982-1987 yılları arasında özel sektöre geçerek üst düzey yöneticilik ve genel müdürlük görevleri üstlendi. 2002 Kasım’ında halen yönetim kurulu başkanı olduğu Çelebi Stratejik Danışmanlık A.Ş.’ni kurdu. Çelebi Stratejik Danışmanlık A.Ş, demir çelik, otomotiv, finans ve benzeri birçok sektörde dünyanın önde gelen kuruluşlarına, 

  • a) Morgan Stanley, b) Johnson&Johnson ve c) Mitsubishi d) Shindler e)Brigde Point   f) Peyman gibi yeniden yapılandırma ve stratejik yönetim konularında hizmet vermiş ve danışmanlık yapmıştır. 2012-2017 arasında Sabancı Holding Yönetim Kurulu’nda bağımsız üye olarak görev yaptı. 2013’te Kamu Gözetim Kurumu’ndan Bağımsız Denetçi Belgesi’ni almıştır. 2014’te kurulan Cpatürk Bağımsız Denetim ve Yeminli Mali Müşavirlik A.Ş’nin Kurucu Ortağı ve Yönetim Kurulu Başkanı’dır.

V. SOSYAL SORUMLULUK

TOSYÖV ( Türkiye Küçük ve Orta Ölçekli İşletmeler, Serbest Meslek Mensupları ve Yöneticiler Vakfı ) kurucusu olup iki kez başkanlık, Galatasaray Spor Kulubü’nde Yönetim Kurulu üyeliği ve ikinci başkanlık, Uluslar arası Mevlana Vakfı ve 2014-2018 yılları arasında Unesco Türkiye Milli Komisyonu yönetim kurullarında görev yapmıştır.  

Evli ve üç çocuk babası olup, iyi derecede İngilizce bilmektedir.

Yayımlanmış Eserleri:

  • Dışa Açık Büyüme ve Türkiye ( 1991,E )

  • Yeni Bir Düzen Anlayışı Özelleştirme ( 1995, Milliyet )

  • Siyasette  Kilitlenme ve Çözüm ( 1996, Milliyet )

  • Ne Olacak? Ne Yapmalıyız? ( 2001, Bilgi Yayınevi )

  • Türkiye’nin Dönüşüm Yılları: Yeniden Öğrenme Zamanı ( 2012 ,  Alfa )

  • Dünyanın Şu Haline Bak ( Şubat 2018, Alfa Yayınları )

  • 50 Soruda Stratejik Yönetim ve Değişim Anlayışı ( 2019, Altınbaş Yayınları )

  • 50 Soruda Sürdürülebilir Kalkınma Hedefleri  ( 2019, Altınbaş Yayınları )

Yüksek Lisans Konuları:

Yüksek Lisans Tez Danışmanlığı: Burak Ergen- Bir Markanın Dış Ticaret Gelişimi

Diğer Yüksek Lisans Projeleri:

  1. Türkiye’de Meslek Eğitiminde Eğitim Süresince Karşılanan Sorunlar ve Çözümleri

  2. Değişim Mantığı içinde Kurumsal Sürdürülebilirlik ve Organizasyonel Yapılanma

  3. Değişim Yönetimi Mantığı İçinde Mekatronik Sistemlerdeki Gelişmeler

  4. Türkiye’de Üretilecek Otomobilin Yurtiçi Pazarında Söz Sahibi Olması İçin İzlenecek Strateji ve Marka Yönetimi

  5. Değişim Yönetimi Anlayışı İçinde Marka Yönetimi ve Müşteri İlişkileri

  6. Değişim Yönetimindeki Değişim ve İnsan Kaynakları Politikaları Uygulamaları

  7. Değişim Yönetimi Mantığı İçinde Korumacılığın Artışının Uluslar arası İlişkilere Etkileri

Uluslararası Hakemli Dergilerde Yayımlanmış Makaleleri:

Çelebi, I. ( 2013 ) ‘’Global Krizin Emtia Piyasaları Üzerine Etkileri ve Gelişmeler’’, Finansal Araştırmalar ve çalışmalar, 5 (9), 33-67

Çelebi, I. ( 2013 ), ‘’ABD ve AB’nin Yeni Ekonomik İşbirliği Stratejileri ve Türkiye’ye Etkileri’’ Marmara Avrupa Araştırmaları, 21 (2), 217.

Çin ve Hindistan konusunda organize ettiği iki uluslararası toplantı ve Çin’in ve Hindistan’ın gelişimi üzerine yayınladığı makaleleri bulunmaktadır.

Yayıncının Notu: Işın Çelebi beyin Karaman’ımıza en büyük armağanı Karaman’ın İl olmasında gösterdiği ustalık ve başarıyı 2012 yılında Alfa yayınlarından çıkan ‘’Türkiye’nin Dönüşüm Yılları ‘eserinden KARAMAN’IN İL OLMASI ‘’ ve Üniversite kurulması ilgili bölümü aynen aktararak tarihe not düşüyoruz. 

KARAMAN’IN İL OLMASI

Parlemento’da Altıncı Beş Yıllık Kalkınma Programı’nı ele aldığımız günü benim için çok önemli olan Karaman’ın il olma meselesini çözmek için de önemli bir fırsat olarak görüyordum. 1989 yılında Kırıkkale ve Aksaray’la birlikte, Konya’nın üç ilçesinden birinin il olması gündeme gelmiştir.  Bu ilçeler Akşehir, Ereğli ve Karaman’dı. Ben Bakan olduktan sonra Karaman’ın il olması için çok çaba ggöstermiştim. Ali Talip Özdemir de Ereğli konusunda ısrarcıydı.

Karaman, tarihiyle ve Türk kültüründeki yeriyle il olmayı çoktan hak etmişti. Bu konuda Turgut Özal’la görüşerek, ısrarcı ve tutarlı yaklaşımımla kendisini ikna ettim. Karaman’ın, Anadolu’nun kültürel ve tarihi birikimiyle, gelenekleri ve töreleriyle, girişimci gücüyle, büyük bir dinamizmi olan potansiyeli çok yüksek bir merkez olduğunu biliyordum. 

Kırıkkale, Aksaray ve Karaman’a ilişkin kararı Meclis’te Plan ve Bütçe Komisyonu’ndan geçireceğimiz zaman, bazı Konya milletvekilleri Karaman’ın il olmasına şiddetle karşı çıkarak komisyondaki görüşmeleri kilitlemeye çalıştılar. Bu engellemeleri aşmak için Plan ve Bütçe Komisyonu Başkanı, Ziraat Bankası eski genel müdürlerinden Kemal Akkaya ve dönemin İçişleri Bakanı Abdülkadir Aksu’nun büyük desteğini aldık. Meclis İç Tüzüğü’ne göre komisyonda çoğunluk sağlanınca komisyon toplantısı çalışmalar bitene kadar devam ediyor, bir daha çoğunluk aranmıyordu. Kalkınma Planı ele alınmaya başlandı ve akşam saat 22.00 civarında Konya Milletvekili olan arkadaşlar komisyon toplantısını takip etmeyi bıraktılar. O saatten sonra komisyon başkanı Aksaray, Kırıkkale ve Karaman’ın il olmasına ilişkin tasarıyı görüş gündemine aldı. İçişleri Bakanı Aksu’nun saat 22.00’dan sonra toplantıya katılmasıyla üç ilçenin il olması kararı gece yarısına doğru komisyondan geçti. 

Ertesi gün rahmetli Özal, kendisinden özellikle rica etmem üzerine, talimat vererek üç ilçenin il olması kararını öncelikli olarak Meclis Genel Kurulu gündemine aldırarak hızla yasalaşmasını sağladı. Bu kararın ne kadar isabetli olduğu bugün açıkça görülüyor. Karaman bugün yüz bin nüfuslu çok yüksek düzeyde ihracat yapan bir il konumuna geldi. Bugün Aksaray da, Karaman da, Kırıkkale de il olmanın hakkını verdiler.

Aksaray, Kırıkkale ve Karaman il olduktan sonra ekonomiden Sorumlu Devlet Bakanı olarak Planlama’dan, İller Bankası’ndan, Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanlığı’ndan, Bayındırlık Bakanlığı’ndan ve Sanayi Bakanlığı’ndan birçok uzmanı görevlendirerek bu iller için on yıllık bir kent planlaması hazırlattım. Daha sonra Ak Parti Hükümeti’nde Başbakan Yardımcısı olan Beşir Atalay o dönemde Devlet Planlama Teşkilatı’nda Sosyal Planlama Dairesi Başkanı olarak çalışıyordu. Onun da koordinasyonuyla ortaya gerçekten iyi bir paket çıktı. Bu paket kapsamında Karaman’ın altyapısı tümüyle yenilendi, elektrik, su ve iletişim altyapısı yeninden kuruldu, yeni yollar açıldı, baraj yapıldı. 

Ayrıca Karaman’da ilk defa tarıma dayalı endüstrinin gelişimi için yatırımlar yapıldı. Gıda Organize Sanayi Bölgesi kuruldu. Karaman bisküvi endüstrisinde çok gelişti. Daha sonra ikince kez bakanlık yaptığım dönemde 1989 yılında programa alınan ancak bitirilemeyen projeleri gözden geçirdim. Bu kapsamda eksik kalan planlı yatırımlar tamamlandı ve Konya Karaman karayolu gibi yeni projeler de geliştirilerek bitirildi. 1991 yılında Deliçay Barajı Karaman’a kazandırılarak 2,8 hm3 gövde hacmine sahip bir tesisle şehrin sulama altyapısı geliştirildi. Karaman’ın gelecekte Türkiye’nin kalkınmış ilk on ili arasında yer alacağına gönülden inanıyorum. Karaman tarihinde ve kültüründe öncü olma özelliğine, genlerinde liderlik olan bir karaktere sahip. Karaman’ın il olma sürecinden sonra nasıl bir gelişim gösterdiğine ve yaşan standardının nasıl geliştiğine tanık olarak bunun doğruluğunu bizzat yaşayarak gördüm. Gelinen noktada Karaman’ın hak ettiği yatırımların başında bir üniversite kurulması yer alıyor. Başarılı milli eğitim bakanlarımızdan rahmetli Avni Akyol’un döneminde Karaman, üniversiteler master planı içinde en başlarda yer almıştı. Ne yazık ki Selçuk Üniversitesi’nin ciddi engellemeleriyle karşılaştı. Son 15 yeni üniversite kurulması çalışmalarında Karaman hep listede bulunurken, çeşitli ayak oyunlarıyla elendi. Karaman’da yeni üniversite kurma yerine Selçuk Üniversitesi’ne bağlı yüksekokullar ve fakülteler açıldı. 

Türkiye’de bazı kesimlerin rekabetin önemine inanmıyor olması başka alanlarda olduğu gibi eğitimde de yeni yatırımların önünün tıkanmasına neden oluyor. 

Karaman’a üniversite kurulması konusunu dönemin Karaman Valisi Hasan Basri Güzeloğlu’yla birlikte dönemin YÖK Başkanı Erdoğan Teziç’i de ziyaret ederek gündeme getirdik. Teziç görüşlerimize katılarak hocası Merhum Prof. Dr. Sıddık Sami Onar’ın, Türkiye’de tarihsel öneme sahip bu ilimizde mutlaka üniversite kurulması gerektiği görüşünü aktardı. Bu iller Bursa, Edirne ve Karaman’dı. O dönem tüm çabalarımıza rağmen Karaman’da üniversite kurulmasını sağlayamadık. Daha sonra 2007 yılında 5662 sayılı kanun kapsamında kurulan 17 üniversitenin arasında Karamanoğlu Mehmet Bey Üniversitesi’nin de yer almasıyla Karaman hak ettiği üniversiteye kavuşmuş oldu.


Yorumlar